На превеликий жаль, етнонім "російський народ" абсолютно штучний, вигаданий, синтетичний, а тому не має жодного права на існування, оскільки не має під собою головної основи - народу.

На превеликий жаль, етнонім "російський народ" абсолютно штучний, вигаданий, синтетичний, а тому не має жодного права на існування, оскільки не має під собою головної основи - народу.

Етносу, племені, народу, нації "росіяни" не існувало ніколи.

Крім того, як пише Костянтин Єрусалимський, доктор історичних наук, професор Відділення соціокультурних досліджень РГГУ, фахівець в області історії східної Європи в Середні віки і новий час, історії кирилічної рукописної книги і книжкової справи :

«До кінця XVI століття словосполучення "російський народ" не зустрічається в жодному джерелі, а з кінця XVI століття це словосполучення використовували виключно за межами Московського князівства!

Як же так вийшло, народ - люди, що називають себе росіянами, є - а нації немає? У чому ж справа?

А уся справа в релігії.

Київ, завдяки реформам і не без хитрості Ярослава Мудрого став метрополією - новою столицею християнського світу. Саме завдяки ньому християнська церква з центром в Києві стала називатися Російською, і усі віряни цієї церкви - росіянами!

У 1051 році, зібравши єпископів, Ярослав, без узгодження з Константинопольським патріархом, самостійно призначив митрополитом Іларіона, а коли в 1054 християнська церква розпалася на Православну з центром в Константинополі, і католицьку з центром в Римі, Київ фактично легально став окремою конфесією - російською з центром в Києві. І весь люд Києва, Новгорода, Полоцька – став називатися росіянам - але не народом, а за віросповіданням.

Москва, сповідуючи православну віру, корінням сягає до Ассірійської церкви Сходу, одним з постулатів, якої було протиставлення себе Заходу - Риму. Саме з цієї причини Москва і вийшла з Флорентійської Унії 1438 року, як вийшла і з лона християнської церкви, проклявши усіх уніатів.

Після падіння Константинополя в 1453 році, Іоанн III, за активного сприяння московської церкви, оголосив, що після падіння Константинополя лише Москва може претендувати на його спадок, а тому нарік себе спадкоємцем Візантійського престолу, і велів величати Москву - Третім Римом. Іоанн III також почав претендувати і на Київський престол, який хотів поглинути разом з Російською церквою.

Саме унаслідок того, що Москва стала, по суті, Православним Халіфатом в її доктрині не знайшлося місця національному питанню, уся увага приділялася виключно віросповіданню. А в московській церковно-політичній культурі мислити в етнічних категоріях було неможливо.

Та і народ, люд московський. Хто такий народ на Московському князівстві? Весь народ без виключення належав князю, люди фактично були рабами у князя. А в раба, як відомо , не має нації.

Проте, етнонім "російський народ" увійшов в ужиток і в Московському князівстві, передусім, з українського культурного контексту Києво-Могилянської академії середини XVII століття - все ще центру Російської віри.

Як я вже писав вище, термін "Російський народ" набагато ширше, ніж етнос, тому що включає багато різних народів: українців, поляків, білорусів, литовців, балтійців і слов'ян - всіх тих, хто сповідував одну віру - російську.

На території Московії питання нації не піднімалося аж до реформ Петра I, і тому до середини XVII століття в літописах ми можемо знайти лише такі псевдо етнічні поняття як "православне все народство", "християнський народ" або "всі християнські люди", "московські всі люди - християни". Так і є, московських правителів того часу не цікавило походження людей, їх нація, етнічна група. Їх цікавило лише віросповідання людини.

При цьому, як ви бачите, політтехнологи того часу вже експерементували з назвами, намагаючись вивести нову ексклюзивну назву вірнопідданих Московії, не забувши обов'язково підкреслити їх віросповідання - православне, правовірне.

Уперше поняття "російський" стосовно народу ви можете зустріти в творах українського просвітника Мелетія Смотрицького.

А також у князя Костянтина Костянтиновича Острожського - співробітника Курбського, який притягнув на роботу московського друкаря Івана Федорова. У князя Костянтина Острожського поняття "російський" використовується правильно і описує воно народи Речі Посполитої, а не Москви!

Ніколи аж до XX століття, на території Московії, а потім і на Росії поняття "російський" не використовувалося як найменування титульної нації.

Мало того, на Московії поняття "російський" прийшло лише в другій половині XVII століття і то завдяки тому, що українські князі почала проникати в Москву.

Росіянами росіяни не стали і при Петрі I, так, наприклад, цитата з докладу фельдмаршала Бориса Шереметьєва, посланого Петру І влітку 1703 року, ви знайдете слова: "російські чоловіки до нас неприйнятні, серед них багато втікачів з Новгорода, Волдая, Пскова, і вони добріші до шведів чим до нас».

Про що це говорить? Та про те, що саме російської віри люди - росіяни чинили опір московським окупантам!

До кінця XVII століття Київська Російська церква була вже повністю поглинута. Історичні літературні джерела знищені, книги спалені. Священики, що відмовилися визнавати верховенство Московської Православної церкви - страчені.

Оскільки збереглася величезна кількість людей російської віри, для них було розроблено нову ідеологічну формулу, що пояснює поглинання російської церкви: "російський - означає православний, православний означає російський". Це було як би і логічно, і правильно, і зручно і не вимагало додаткових пояснень.

На початок XIX століття після того, як усі землі, які населяли російські народи, були захоплені, перед Росією виникла проблема. У Російської Імперії не було на той момент ніяких легальних підстав напасти на Європу!

Саме тоді ідеологам Третього Риму стало зрозуміло, що фундаментальна ідея релігійного ділення народів себе вичерпала і потрібно створювати щось нове. Потрібно було знайти щось що об'єднує, щось, що могло стати причиною для справедливої війни.

І цією ідеєю стала ідея Панславізму, яка по суті своїй стала калькою з того, що зароджується в цей же час ідеї Пангерманізму.

Розробкою концепції ідеї Панславізму в Росії займався у кінці 1830-х років Михайло Погодина, який висунув наступні тези, на яких і ґрунтувалася концепція :

  • істинна віра слов'янського світу - Московське Православ'я;
  • Росія виконує головну роль серед слов'ян;
  • Росія-матінка виконує об'єднувальну місію;
  • Росія захищає православну віру, захищає усіх слов'ян.

Паралельно, поки в голови слов'янських народів втовкмачувалася думка що росіяни - це "росіяни", титульна нація слов'янського світу, населенню Імперії нав'язувалося твердження, що вони і є цими "росіянами".

Слід сказати, що проекти політичного об'єднання слов'ян під п'ятою (нібито захистом) Російської Імперії розроблялися ще в XVIII - XIX століттях Андрієм Самборським, Василем Малиновським і пропагувалися вони як проекти звільнення слов'ян від германського володарювання Османа австрійського і створення слов'янської федерації - у рамках Російської Імперії.

Приблизно в середині XIX століття, розуміючи, що про Російську церкву вже забули, новим об'єктом пропаганди став міф "Свята Русь", а від того і почала популяризуватися ідея "російського".

Паралельно все частіше стало підніматися питання справедливої війни Православного Халіфату за окупований іновірцями Константинополь.

Термін "російський" досить добре прижився до солдатів Імперії в роки численних воєн з Туреччиною, які практично безперервно тривали увесь кінець XIX століття.

Після падіння Імперії термін "російський" підхопили більшовики, він став однією з найважливіших ознак еталонної людини, людини вищої касти.

Ідеальний більшовик був робітником-пролетарем, комуністом і обов'язково "російським". З часом "російський" знову стало загальною назвою, і кожен житель СРСР міг вважати себе «росіянином».

Як в ідеї Панславізму, Росія простягала руку тим, хто страждає під гнітом Османів, Австрії і Німеччини, "росіяни" (більшовики-пролетарі) простягали руку допомоги усім пригніченим світу, і пропонували прийти до них на допомогу, допомогти повалити їх уряд і також як вони стати частиною найбільшої в історії людства "В'язниці Народів".

Долучайтесь до нашої спільноти в ВКонтакті

Долучайтесь до нашої сторінки в Фейсбук

Коментарі